Hvad betyder..?

En godt dæk kan være forskellen mellem en god og en dålig køreoplevelse. Der findes en hel del man bør tænke på, når man vælger dæk, og der findes en skov af begreber. Nedenfor finder du en forklaring på de mest almindelige. Har du nogle spørgsmål, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os!

Dækkets dimensioner findes markeret på siden af dækket og kan fx være angivet som 205/45 R16. 205 står for bredden på det bredeste sted angivet i millimeter og 45 er højden i procent af bredden. R viser at det er et radialdæk og 16 står for fælgdiameteren (16 tommer).

Belastningskapacitet (Ply Rating/Load Index), eller belastningsindeks som det også kaldes, er en cifre kode der angiver hvor mange kilo et dæk maksimalt kan bære ved et specifikt tryk. Eksemplet 83 indebærer en maks. belastning på 487 kg.

Hastighetskapacitet (TyreSpeed indication), også kaldet hastighedsindeks, angiver hvilken maks. hastighed dækket kan klare. Symbolet V indebærer fx at det klarer en hastighed på maks. 240 km/h. Ifølge loven skal dækket mindst have den hastighedskode, som bilen er registret med. Du kan uden problemer vælge en kode, som overstiger bilens original. Almindelige standardbiler har som oftest symbolet T eller H.

Du kan finde mere udførlig information om de ovenforstående indeks hos fx Wikipedia eller The Scandinavian Tire & Rim Organization.

Andre makeringer
Run Flat Tyre / RFT = Ekstra forstærkning som forhindrer dækket fra at synke sammen ved punktering
RoF = Run on Flat, Se RFT
SSR = Self Supporting RunFlat, Se RFT
Zero Pressure / ZP = Se RFT
RF / Reinforced= Forstærket dæk
FR = Fælgkant beskytter
ML = Rippe på dækflanke, Dæk- og fælgebeskyttelse
XL / EL = Forstærket dæk til højere last af køretøjet
TL / Tubeless = Dæk uden slange
LT = Light Truck / Lette varevognsdæk
C = Transportbil / Lette varevogne / Campingvogn / Anhænger (tåler oftest højere belastning og har mere stabile sider)
Datummärke = Fx 2210 betyder at dækket er produceret uge 22, år 2010.
M+S, M&S eller Mud & Snow = Vinterdæk
Vmax = Højhastigheds-varianter

Visse dæk er makeret med et symbol der viser, at de er specieludviklet for en vis bilmodel eller mærke. Fx angiver markeringen ”MO” at dækket oprindeligt er fremstillet for Mercedes-Benz (B, * eller Star anvendes for BMW).

Mønsterdybde
I Danmark findes der ingen krav om, at bilen skal have vinterdæk på under de kolde måneder, men tilgengæld findes der krav om en vis mønsterdybde på dækket. Afhængig af dæktype og fabrikat har nye dæk en mønsterdybde på 7-8 millimeter. Iflg. loven skal et dækmønster have en mønsterdybde på mindst 1,6 mm, og mønsterdybden optræde på mindst 75% af dækkets trædeflade. Noter venligst at sikkerheden allerede begynder at mindskes ved en mønsterdybde på 3 mm. Dækkets mønsterdybde måles altid på dækkets mest slidte sted. For lidt mønsterdybde øger risikoen for aquaplanning og bremseeffekten forværres i vådt føre.

Mønstertyper
Symmetrisk mønstrede dæk moteres ikke i forhold til nogen kørselsretning, eftersom at begge dækhalvdele er identiske. Asymmetrisk mønstrede dæk har oftest bredere klodser ved yderskulderen for større stabilitet i kurverne - markeret med ”Outside”. Det betyder at dækkets mønster roterer hver sin vej i forhold til bilens højre- og venstre side. V-mønstrede dæk er dæk med en bestemt kørselsretning. Disse skal monteres så at v-mønstret bliver en pil i dækkets kørselsretning. De asymmetriske dæk har bedre accelerations- og bremseegenskaber end de symmetriske dæk, og de har generelt også bedre vandafvisende egenskaber.

Tilkørsel
Nye dæk har en tilkørselsstrækning på ca. 1500 km. Hensigten med tilkørslen er at dækket skal ’sætte sig’ på fælgen. Et dæk der er ordenlig tilkørt holder betydeligt længere. Under tilkørselsperioden bør du køre forsigtigere end normalt, starte bilen blidt, undgå at bremse hårdt og dreje skarpt.

Husk!
En stor del af dæksikkerhed opnås ved korrekt lufttryk. Med et korrekt lufttryk bliver bilen lettere at maneurere og får bedre bremseegenskaber. Har man derimod fx 20 procent for lavt lufttryk, så kan det øge dækkets slidtage med op til 30 procent. Et nyt dæk med korrekt mønsterdybde og -type har en betydlig bedre egenskab til at føre vandet mellem vej og dæk hurtigt væk, end et dæk som er slidt.

Beteckningar Bild från Wikimedia Commons
Belastningsindeks / kapacitet
Kode Belastning Kode Belastning Kode Belastning
80 450 kg 90 600 kg 100 800 kg
81 462 kg 91 615 kg 101 825 kg
82 475 kg 92 630 kg 102 850 kg
83 487 kg 93 650 kg 103 875 kg
84 500 kg 94 670 kg 104 900 kg
85 515 kg 95 690 kg 105 925 kg
86 530 kg 96 710 kg 106 950 kg
87 545 kg 97 730 kg 107 975 kg
88 560 kg 98 750 kg 108 1000 kg
89 580 kg 99 775 kg 109 1030 kg
Hastighetsindeks / kapacitet
Kode Hastighed Kode Hastighed
J 100 km/h T 190 km/h
K 110 km/h U 200 km/h
L 120 km/h H 210 km/h
M 130 km/h V 240 km/h
N 140 km/h Z över 240 km/h
P 150 km/h W 270 km/h
Q 160 km/h (W) över 270 km/h
R 170 km/h Y 300 km/h
S 180 km/h (Y) över 300 km/h
Dear customer,

We have closed our operation in Denmark. If you have any questions don't hesitate to contact us here.

Best regards,

The team at Skruvat